Πόσοι από εμάς γνωρίζουμε πραγματικά τους κινδύνους που μπορεί να κρύβουν τα κοινωνικά δίκτυα και ακόμα περισσότεο ποιοι είναι οι κινδυνοι όταν τα επισκεπτόμαστε από τις συσκευές μας;
Κοινωνικά Δίκτυα
Σύμφωνα με έρευνες της Kaspersky Lab και της B2B International, μόνο ένας μικρός αριθμός χρηστών κατανοεί τους κινδύνους που συνδέονται με την ενεργό χρήση των κοινωνικών δικτύων. Μάλιστα, σε μεγαλύτερο κίνδυνο βρίσκονται όσοι χρησιμοποιούν φορητές συσκευές για να επισκέπτονται μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τα κοινωνικά δίκτυα είναι τρίτα στην σειρά δημοφιλίας δραστηριότητας μετα από την πρόσβαση και την ανάγνωση των email. Ακόμα πιο δημοφιλή είναι σε φορητές συσκευές, καθώς καταλαμβάνουν την δεύτερη θέση.
Σε παλαιότερες εκθέσεις της εταιρείας δεν υπήρχαν μεγάλα ποσοστά ενδιαφέροντος από χάκερ για τέτοιοι είδους πλατφόρμες και αυτό διότι αν αναλογιστούμε ότι ξεκίνησαν να ανεβαίνουν πάρα πολύ από το 2013 και ύστερα, ενώ το peek τους είναι τα τελευταία 2 χρόνια της καραντίνας, μιας και ένα και περισσότερος κόσμος τα χρησιμοποιεί τόσο επαγγελματικά, όσο και ερασιτεχνικά βγάζοντας βίντεο, φωτογραφίες κλπ για οποιοδήποτε σκοπό. Κάτι τέτοιο σημαίνει πως το 78% που είχαν συμμετέχει σε έρευνα πριν πολλά χρόνια για το ενδιαφέρον των χάκερ για τα κοινωνικά δίκτυα αρχίζει να πέφτει σίγουρα μετά τα τελευταία σενάρια που βλέπουμε ανά καιρούς και δεν είναι κάτι καινούργιο.
Παλαιότερα το μόνο που βλέπαμε είναι χρήστες να παίρνουν φωτογραφίες και να δημιουργούν ψεύτικα προφίλ, με απότερο σκοπό να προσελκύσουν χρήστες και να τους χλεβάσουν και να πέξουν μαζί τους, ακόμα και να τους απειλήσουν, αλλά αυτό είναι ένα διαφορετικό πρόβλημα το οποίο δεν μπορούμε και δεν θέλουμε να αναλύσουμε αυτή την στιγμή, απλώς γίνεται αναφορά.
Εξελίσοντας η τεχνολογία οι νέοι κυρίως, άρχιζαν να παίζουν με το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Θυμάμαι ακόμα τα νεανικά μου χρόνια να δημιουργώ για την πλάκα μου με τους φίλους και συμμαθητές μου phishing ιστοσελίδες για το facebook και να ψαρεύω στοιχεία ( ψεύτικα πάντα για δοκιμή σε κλειστό κύκλο λόγο τους σχολείου).
Πραγματικά ήταν διασκεδαστικό τότε, αλλά δεν ξέραμε μέχρι που θα φτάσει όλο αυτό.
Σήμερα δυστυχώς υπάρχουν πολλοί εκεί έξω που προσπαθούν δημιουργόντας αντίγραφα κοινωνικών δικτύων, αλλά ακόμα και τραπεζών, να υποκλέψουν στοιχεία από τους χρήστες με μόνο σκοπό το κέρδος.
Εδώ φυσικά έχουμε μεγάλη ευθύνη εμείς, διότι θα έπρεπε να γνωρίζουμε και να θυμώμαστε πάντα ότι μας λένε, πως καμία τράπεζα για παράδειγμα δεν θα ζητήση στοιχεία μας, κανένα κοινωνικό δίκτυο δεν θα σου στείλει ποτέ μήνυμα για άσκοπο λόγο και από email τύπου istoselidahacker.mpourda.com
Τα email και τα μηνύματα των εταιρειών παντού και πάντα είναι συγκεκριμένα και συνήθως πλέον τα περισσότερα από αυτά τα ρίχνουν στα spam οι πλατφόρμες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Αν όμως εσάς δεν σας το έβαλε στα spam μπορείτε απλώς σέρνοντας τον κέρσορα πάνω από το link να δείτε ένα ασυνήθστω link που σύγουρα δεν αντιπροσωπεύει την πραγματική εταιρεία.
Σύμφωνα με στοιχεία του Kaspersky Security Network για το 2013, τα προϊόντα της Kaspersky Lab απέτρεψαν περισσότερες από 600 εκατομμύρια προσπάθειες επισκέψεων σε ιστοσελίδες phishing. Σημειώνεται ότι πάνω από το 35% αυτών των σελίδων μιμούνταν ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης.
Επίσης, η έρευνα δείχνει ότι το 40% των χρηστών αντιμετώπισε ύποπτα μηνύματα που του ζητούσαν να ακολουθήσει ένα άγνωστο link ή να «κατεβάσει» ένα δυνητικά κακόβουλο αρχείο. Ταυτόχρονα, το 21% των χρηστών έλαβε email που ισχυριζόταν ότι προέρχεται από κάποιο κοινωνικό δίκτυο, σε μια προσπάθεια υποκλοπής των στοιχείων του λογαριασμού του χρήστη.
Για την προστασία τους απέναντι σε απάτες στα κοινωνικά δίκτυα, οι χρήστες μπορούν να ακολουθήσουν μερικούς απλούς κανόνες:
• Χρήση ισχυρών κωδικών πρόσβασης και απενεργοποίηση της λειτουργίας αυτόματης συμπλήρωσης, ειδικά αν η σύνδεση στο λογαριασμό γίνεται μέσω smartphone ή tablet σας.
• Περιορισμός των πληροφοριών που κοινοποιούνται στο δίκτυο. Προτείνεται οι χρήστες να διαχωρίσουν τους “φίλους” τους σε ομάδες, ώστε να μοιράζονται κάτι πολύ προσωπικό μόνο με εκείνους που πραγματικά εμπιστεύονται.
• Γενικά, οι χρήστες δεν πρέπει να «κατεβάζουν» αρχεία ή να «ακολουθούν» links, αν δεν είναι σίγουροι ποιος τα έχει στείλει και γιατί.
• Πριν από την εισαγωγή των στοιχείων σύνδεσης, οι χρήστες πρέπει να βεβαιωθούν ότι δεν έχουν επισκεφθεί μια πλαστή σελίδα που έχει ως σκοπό την υποκλοπή τους.
• Συνίσταται η χρήση ασφαλών συνδέσεων δικτύου και να αποφεύγεται η εισαγωγή στοιχείων πρόσβασης όταν γίνεται χρήση ενός hotspot.
Σε κάθε περίπτωση, οι χρήστες πρέπει να είναι βέβαιοι ότι η συσκευή με την οποία επισκέπτονται ένα κοινωνικό δίκτυο είναι καλά προστατευμένη. Γι’ αυτό προτείνεται η χρήση κωδικού πρόσβασης στη συσκευή και μιας αξιόπιστης λύσης ασφάλειας.
Η καλύτερη προστασία είναι ο ίδιος σας ο εαυτός, χρησιμοποιήστε στον browser σας ένα ad block για να αποτρέψτε τις διαφημίσεις και μην πατάτε σε link που δεν πρέπει.
Οτιδήποτε άλλο μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας.